Z jakiego powodu warto posiadać elektroniczny podpis kwalifikowany?

Profil zaufany czy elektroniczny podpis kwalifikowany

Internet daje w tych czasach wiele możliwości, za jego pośrednictwem możemy załatwić wiele spraw, również urzędowych i administracyjnych. W tym celu można przede wszystkim używać dwa typy uwierzytelnienia tożsamości: osobisty profil zaufany albo elektroniczny podpis kwalifikowany.

Te dwie alternatywy powstały do zastąpienia do tej pory wykorzystywanego podpisu ręcznego. Choć nie usuwają go całkowicie, dla wielu osób korzystanie z elektronicznych wersji uwierzytelniania tożsamości jest bardziej komfortowe oraz redukuje znaczną ilość czasu. Warto wspomnieć, że załatwianie spraw m.in. urzędowych przeważnie wiąże się z składaniem wielu wniosków. Wykorzystanie elektronicznych metod pozwala na zredukowanie czasu, który do tej pory trzeba było przeznaczyć, żeby dotrzeć do urzędu, zazwyczaj również wyczekać w kolejce, a dopiero potem sfinalizować formalności. Dzięki profilowi zaufanemu oraz elektronicznemu certyfikatowi kwalifikowanemu, takie same rzeczy da się załatwić bez opuszczania mieszkania.

Co lepsze? Profil zaufany czy elektroniczny e-podpis ?

Na wstępnie od razu należy podkreślić, że elektroniczny podpis kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym warto najpierw pomyśleć, jak będziemy go używać. Profil zaufany przyda się zaledwie w sprawach urzędowych  na przykład do kontaktu z ePUAP, ZUS i CEIDG. Elektroniczny podpis ma natomiast obszerniejsze funkcje, dzięki czemu spora część właścicieli firm go preferuje. Osobisty elektroniczny podpis jest wielofunkcyjny i uwierzytelnia każdy dokument, który można było dotąd podpisywać ręcznie. Zgodnie z tym oprócz spraw czysto urzędowych poprzez elektroniczny podpis można sygnować też na przykład umowy, e-maile lub kontrakty ze wspólnikami biznesowymi.

Ważną różnicą między profilem zaufanym, a e-podpisem jest to, że profil jest w pełni darmowy, z kolei za e-podpis trzeba zapłacić. Patrząc jednak na jego większe zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Podpis elektroniczny będzie ważny na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat, a po upływie tego czasu da się go bez problemu reaktywować. Profil zaufany także ma swój termin do 3 lat.

Jeśli ktoś potrzebuje zaledwie kontaktu z urzędem, profil zaufany będzie w zupełności wystarczający. Z kolei elektroniczny e-podpis staje się normą w biznesie. Pomimo kosztów  – stosunkowo nie najwyższych, dzieląc cenę na pełen czas aktywności podpisu – jego zastosowanie jest tak przydatne, że w co raz większej ilości firm stanowi podstawę efektywnego działania . Zwłaszcza, że elektroniczny podpis tworzony pod kontrolą współczesnych rozwiązań technicznych, gwarantujących potwierdzone bezpieczeństwo.

Plusy uzyskania podpisu kwalifikowanego

Oprócz tego samego zastosowania, które oferuje profil zaufany, certyfikat kwalifikowany  pozwala też regulowanie wielu innych dokumentów. Dla przykładu przez osobisty podpis kwalifikowany między innymi można sygnować oraz składać deklaracje i sprawozdania do KRS i w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zatwierdzać kontrakty na odległość lub brać udział w przetargach i aukcjach w Internecie. Poza tym pozwala na sygnowanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie parę przykładów. Elektroniczny podpis służy podpisywaniu wszystkich istotnych dokumentów oraz ma tę samą moc prawną co odręczny podpis.

Jak uzyskać osobisty e-podpis?

Osobiste e-podpisy rozprowadzane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród najbardziej rozpoznawalnych jest elektroniczny podpis Eurocert. By zdobyć podpis elektroniczny trzeba zakupić w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert komplet zawierający niezbędny sprzęt oraz oprogramowanie, przy tym określając, na jak długi czas ważności podpis będzie nam użyteczny. Po otrzymaniu pakietu, trzeba zainstalować oprogramowanie obsługujący podpis na wybranym komputerze, po czym udać się do siedziby punktu sprzedaży, w którym przeszkolony pracownik zweryfikuje tożsamość nabywcy. Tylko dzięki temu elektroniczny podpis zostanie aktywowany oraz dobry do użytku. Spotkanie w siedzibie zabierze więcej czasu niż ok. 15 minut i trzeba na nie przygotować dokument potwierdzający tożsamość i fakturę zakupu elektronicznego podpisu kwalifikowanego.

W jaki sposób używać elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego?

Od chwili instalacji programu na dowolnym komputerze i aktywacji elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, poprzez potwierdzenie tożsamości, można używać podpisu dowolnie. Obsługa programu nie powinna sprawić większego trudu. Należy podłączyć czytnik,  wprowadzić kartę, po czym poprzez oprogramowanie widoczną funkcją „podpisz” wstawić na wybrany dokument elektroniczny podpis, postępując zgodnie z dostępnymi opcjami dotyczącymi formatu.

Choć osobisty e-podpis kojarzy się z  przedsiębiorstwami, jest on również dostępny dla prywatnych osób. Taki podpis elektroniczny zapewni całkowite bezpieczeństwo oraz poprawność dokumentów zawartych z urzędami, firmami czy prywatnymi osobami.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/

Podpis elektroniczny

Strona używa cookies
Ok