Z jakiego powodu warto posiadać elektroniczny podpis kwalifikowany ?

Profil zaufany a elektroniczny podpis kwalifikowany

Sieć gwarantuje obecnie ogromną liczbę możliwości, z jego udziałem możemy wykonać wiele spraw, również w kwestiach administracyjnych i urzędowych. Do tego można w głównej mierze stosować dwa rodzaje potwierdzania tożsamości: profil zaufany albo elektroniczny podpis kwalifikowany.

Obie te alternatywy powstały z myślą zastąpienia dotąd stosowanego podpisu własnoręcznego. Chociaż nie wypierają go całkowicie, dla wielu właścicieli firm stosowanie elektronicznych sposobów potwierdzenia tożsamości jest bardziej komfortowe oraz oszczędza znaczną ilość czasu. Warto wspomnieć, że troska o pozytywny wynik spraw m.in. urzędowych przeważnie łączy się z wypełnianiem wniosków. Korzystanie z elektronicznych sposobów pozwala na zredukowanie czasu, który do tej pory każdy musiał poświęcić, by dojechać do urzędu, przeważnie również wyczekać w kolejce, a dopiero potem sfinalizować potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu oraz podpisowi kwalifikowanemu, takie same rzeczy da się wypełnić bez opuszczania mieszkania.

Co lepsze? Profil zaufany czy elektroniczny e-podpis kwalifikowany?

Od razu warto zauważyć, że elektroniczny podpis kwalifikowany dostarcza większych możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym warto najpierw ocenić, w jaki sposób będziemy go używać. Profil zaufany przyda się tylko w sprawach urzędowych  np. do kontaktu z ZUS, ePUAP i CEIDG. Elektroniczny podpis kwalifikowany ma jednak szersze przeznaczenie, dzięki czemu spora liczba właścicieli firm go preferuje. Osobisty e-podpis jest uniwersalny i uwierzytelnia każdy plik, jaki można było dotychczas podpisywać ręcznie. Wobec tego obok spraw z urzędu przez elektroniczny podpis kwalifikowany podpiszemy także np. umowy, e-maile lub kontrakty ze wspólnikami biznesowymi.

Ważną różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym jest to, że profil jest zupełnie bezpłatny, z kolei za e-podpis należy zapłacić. Patrząc jednak na jego większe zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Podpis elektroniczny będzie ważny na okres roku, dwóch, lub trzech lat, po czym da się go bez trudu odnowić. Profil zaufany również ma swój odnawialny termin sięgający 3 lat.

Jeśli ktoś wymaga zaledwie kontaktu z urzędem, profil zaufany okaże się absolutnie wystarczający. Natomiast elektroniczny e-podpis kwalifikowany jest standardem w biznesie. Pomimo kosztów  – stosunkowo nie najwyższych, dzieląc kwotę na pełen okres ważności podpisu – jego używanie jest tak przydatne, że w co raz większej ilości firm stanowi podstawę sprawnego działania . Szczególnie, że e-podpis kwalifikowany działa z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych, zapewniających sprawdzone bezpieczeństwo.

Plusy uzyskania elektronicznego podpisu kwalifikowanego

Oprócz tego samego zastosowania, jakie gwarantuje nam profil zaufany, podpis kwalifikowany  umożliwia także regulowanie wielu innych formalności. Dla przykładu stosując elektroniczny podpis między innymi można podpisywać oraz generować sprawozdania i deklaracje do KRS oraz w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zatwierdzać kontrakty na odległość lub brać udział w aukcjach i przetargach online. Oprócz tego pozwala na sygnowanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie parę przykładów. Elektroniczny podpis kwalifikowany służy sygnowaniu wszelkich ważnych dokumentów oraz ma taką samą moc prawną co odręczny podpis.

Jak uzyskać elektroniczny podpis kwalifikowany?

Elektroniczne podpisy kwalifikowane sprzedawane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Pośród szczególnie popularnych jest elektroniczny podpis kwalifikowany Eurocert. Żeby zdobyć osobisty e-podpis należy wykupić w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert komplet zawierający niezbędny sprzęt oraz program, przy okazji wskazując, na jaki termin ważności podpis jest nam potrzebny. Po otrzymaniu pakietu, należy zainstalować program do obsługi podpisu na wybranym komputerze, po czym udać się do siedziby partnera sprzedaży, gdzie odpowiedzialny pracownik potwierdzi dane osobowe nabywcy. Tylko to sprawi, że e-podpis kwalifikowany zostanie aktywny oraz gotowy do użycia. Spotkanie w siedzibie nie zajmuje więcej niż ok. 15 minut i trzeba na nie zabrać dokument tożsamości oraz fakturę zakupu elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego.

W jaki sposób używać elektronicznego podpisu kwalifikowanego?

Od momentu instalacji programu na dowolnym komputerze oraz aktywacji elektronicznego podpisu kwalifikowanego, przez zatwierdzenie tożsamości, można używać podpisu do woli. Obsługa oprogramowaniu nie powinna powodować większego kłopotu. Wystarczy podłączyć czytnik,  włożyć kartę, a potem przez program widoczną opcją „podpisz” wstawić na wygenerowany plik elektroniczną sygnaturę, posługując się wskazanymi możliwościami formatu.

Chociaż elektroniczny podpis kwalifikowany kojarzy się z  przedsiębiorcami, jest on tak samo dostępny dla osób prywatnych. Taki elektroniczny certyfikat kwalifikowany zapewni pełne bezpieczeństwo oraz zgodność dokumentów podpisanych z firmami, urzędami czy osobami prywatnymi.

Podpis kwalifikowany

Strona używa cookies
Ok